في اليوم التالي، يقوم بتجميد لحظة صباح اليوم الذي يلى يوم النكبة الفلسطيني، بتاريخ ١٦ أيّار ١٩٤٨، حيث شغلت قصتنا، العناوين الرئيسية، والفرعية في الصحف حول العالم، وأحيانا لا عناوين على الاطلاق، كهامشِ أو كمَتنِ الجريدة، وهو ما ينعكسُ اليوم بشكل أو بآخر كذاكرة العالم المحفوظة. تتجرّد هذه اللحظة بأشكال سوداء قد جمّعت وشُكِّلت من الخطوط الخارجية للفقرات الإخبارية من الجريدة التي نُشرت في الصحف الغربية في هذا اليوم، معروضة على أوراق جرائد فارغة، محاطة بإطار أسود


يعود هذا العمل إلى اللحظة نفسها التي تلي الكارثة أو "النكبة"، وينظرُ إلى المساحةِ والحجمٍ أو انعدامِهمها المعطى من قبل العالم الغربيّ لتغطية هذا الحدث. كما يعكسُ العمل العلاقة المتناقضة ما بين محتوى الإعلام الذي يعمل على خلق نوع من التوعية تجاه الوضع الفلسطيني في هذا اليوم، وكيفية توظيف هذا الوعي كمحتوى للصورة الاستشراقية البصرية

One Day After (2016), is ink on newspaper prints, freezes a moment in time, the morning after the Palestinian Nakba, 16 May 1948, where headlines, sub-lines, or no lines at all were created about Palestine, all over the world, either as the body or in the margin of the world’s journals front-page. What reflects now in the world’s memory? Printed on newspaper this series abstracts the historic moment through black shapes collected and formed by the outlines of news pieces published in Western journals on that day in different countries.

This work goes back to the moment after the catastrophe and looks into the weight and space or lack of it given by the Western world’s coverage of a specific event. A need to represent the presence of absence. The work reflects a reversed relationship between the content of the media creating a potential type of awareness towards the Palestinian situation on that day and how it is employed as a counter to orientalist visions of the region.



1:38 minute pitch
 video "1948"

 

Using Format